THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je asi nejspíš samozřejmé, že prakticky každé album je přímým produktem a obrazem umělce či kapely, která jej stvořila. Prohlásí-li to ovšem veřejně v titulu nahrávky SIX DEGREES OF SEPARATION, výjimeční tuzemští temně metaloví melodici, určitě to neznamená totéž, co v obvyklém a daleko častějším (minimálně domácím) případě skupin, jež existují pouze proto, aby existovaly. S vizitkou alb „Triotus, Tricephalus And Tribadism“ a „Chain-driven Sunset“ na kontě to ostatně ani jinak nelze. Barevná mozaika melodií a nálad po celé škále stavu lidské mysli, navlečená do drátěné metalové košile, jejímž úkolem by klidně mohla být i ochrana vytříbeného (a proto také dozajista vysoce zranitelného) citu pro vyjádření emocí. To vše lze s jistotou od „Of Us“ očekávat a (s přimhouřením oka) také obdržet.
Moravští jsou pochopitelně přesně tou skupinou, od níž chcete všechno možné, jen ne nějaké necitlivé trhání kormidlem stylového směřování. V minulosti osvědčený výraz již mnohokrát prokázal, že právě v něm jsou nejpůsobivější, takže pokud k nim bude múza štědrá i tentokráte, bude docela jistě následovat další luxusní tri-metalová hostina. Právě o tom je ostatně hned úvodní skladba „F-2370“, expresně naladěná na silně optimistické vlně, kterou je nejlépe si pustit, jakmile si třeba budete jen trochu zoufat. Lahodná hudební zápletka, ještě lahodnější text a přitom totální absence jakékoliv prvoplánovitosti či zaseknutí se nad obvyklými frázemi. SIX DEGREES OF SEPARATION ve své výsostné formě, řekl bych, vzrušiví a okouzlující. Podobně působí i v „For Hannah“ a „Of Unrealistic Ambitions“ s tím rozdílem, že nejen v textových řádcích opouštíme prosvětlená témata a v souladu s temnou aurou kapely se k nim až do konce hracího času nevrátíme. Příležitostí k oslovení posluchače však proto neubude, spíše naopak. Po trochu předvídatelné (a díky tomu také méně intenzivní) „Of Common Guilt“ přijde hned další ve „For Me“, nonšalantně podané zpovědi zkrachovalce s velmi působivým refrénem a novou hrstí Doctorova blackového skřeku, jehož navýšené procento (opravdu povedená je v jeho provedení fráze „Now We Are Alive“ ve vzpomínané první skladbě) je vlastně jedinou hmatatelnou „změnou“ oproti minulosti. „Idiot (For Mikhail)“ po ní zaujme spíše jen pomalou pasáží se zvučným sólem ve svých dvou třetinách, na níž ovšem urychleně zapomenete při následujícím bolestivém ohlédnutí přes rameno v „Guilt Is A Vector Of Time“, předznamenávajícím vrchol celého alba ve „For Fridrich“. Ten znovu oplývá až neskutečně melancholickým charismatem, podtrženým nádhernou lyrickou úvahou na téma boje se špatností světa kolem nás („Fighting The Evil Of Any Kind Will Change The Fighter, Will Change His Mind“) a stejně svíravou melodickou linkou. Není pak vůbec divu, že zbytek alba zůstává už v jeho stínu, přestože ani jemu nechybí několik jiskřivých momentů, vyplývajících nejen z labužnických kytarových riffů („Felicitas“).
Závěrečné defilé mě tentokráte přivádí k rozpakům. Bodovat či nebodovat, když pravá podstata tohoto alba je jakémukoliv matematicko – racionálnímu posuzování na hony vzdálená? Přesto však dodržím recenzentskou tradici a půjdu o půlbodík níže než posledně, ovšem ne proto, že bych chtěl SIX DEGREES OF SEPARATION cokoliv podsouvat či vyčítat. Jen jsem si zkrátka, čistě subjektivně, „Chain-driven Sunset“ užil ještě o malý kousíček víc.
Stabilní položka nominace do české metalové reprezentace na svém čtvrtém řadovém albu.
8 / 10
1. F-2370
2. For Hannah
3. Of Unrealistic Ambitions
4. Of Common Guilt
5. For Me
6. Idiot (For Mikhail)
7. Guilt Is A Vector Of Time
8. For Fridrich
9. For John
10. Felicitas
11. For Jack
Old Dogs (2020)
Simple (2016)
The Hike & Other Laments (2013)
Ubl (DVD/CD) (2011)
Of Us (2010)
Chain-driven Sunset (2007)
Triotus, Tricephalus And Tribadism (2005)
Moon 2002: Nocturnal Breed (2002)
When Autumn Comes ... (demo) (2000)
Dark Ages (demo) (1997)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Triotus Production
Stopáž: 51:36
Produkce: Stanislav Valášek
Studio: Šopa studio, Lipov
Of Us je méně emotivní než Chain-Driven Sunset a méně hitový než Triotus. Tvoří takový kompromis mezi doposud vydanými alby a netvoří ho špatně. Problém vidím v o něco menším počtu pamětihodných momentů, na které byly předchozí desky bohaté. Of Us je zvukově vydařený, za což však platí daň v podobě určité sterility. Vše je, snad až na vytažený vokál, vyvážené, čitelné, ale chybí mi silnější feeling. Nejlepší skladba: For Hannah
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.